Welcome to Dr. Mahamarowi Omar official blog.

Wednesday, December 5, 2012

Jupiter pada Oposisi

Assalamualaikum,

Sekali lagi kita berpeluang untuk menikmati keindahan langit malam. Di kota Bharu walaupun langit sepatutnya  gelap gulita dengan awan dan hujan yang hebat pada kebiasaan waktu ini tetapi ia berlainan sekali pada kali ini. Cuaca agak baik walaupun sekali sekali ditutupi awan dan hujan yang sederhana. Berkebutulan pula pada ketika ini planet yang terbesar dalam sistem suria kita iaitu Jupiter berada pada kedudukan oposisi iaitu pada kedudukan yang paling hampir dengan Bumi. Ia boleh dilihat sepanjang malam dengan jelas bermula sebaik sahaja matahari mula terbenam dan akan tengelam pada ufuk langit barat sebaik sahaja matahari mula timbul diufuk timor pada pagi hari.

Mengenal planet ini amat mudah...ia tidak memerluka apa2 alat optik. Dengan mata kasar sahaja sudah cukup untuk melihat keindahanya. Tetapi jika kita mempunyau sebuah binokular...tentu sekali ia menjadi lebih menarik. Mengapa tidak? kerana dengan binokular yang murah sahaja sudah cukup untuk kita melihat keempat-empat buah bulan yang mengitari planet  ini...walaupun sebenarnya planet ini mempunyai lebih dari 60 buah bulan....

Jadi, mengapa kita tidak menggunakan peluang baik ini sekarang  untuk memantau atau mencerap planet ini...

Dan saya rasa ini adalah masa untuk kita mempunyai sebuah binokular...sebagai alat permulaan...

Imej ini dirakam pada malam tadi dengan menggunakan Kamera Skynyx melalui teleskop Takahashi 10" Mewlon dan dibesarkan 2 kali dengan kanta Barlow.








Salam
Dari balai Cerap Mini Dr. Rowi


3 comments:

Pondok Putri 1234 said...

cantik bos sungguh indah, skali tengok macam marble

mymoon said...

Kalah Christopher Go!

Tahniah.

mymoon said...

Kalah lah Christopher Go.

Tahniah!