Welcome to Dr. Mahamarowi Omar official blog.

Sunday, April 11, 2010

Konjunsi Planet Utarid & Zuhrah

Assalamualaikum...




Untuk makluman, Konjunsi planet Zuhrah & Utarid terakhir sekali berlaku pada 2006 & kali ini konjunsi planet ini berada pada keadaan paling dekat antara satu sama lain pada 6hb April baru2 ini.

Gambar ini diambil menggunakan kamera Canon EOS20Da pada ISO 100, F5. Kamera dilekatkan pada tripod untuk menghilangkan gegaran tangan.

Buat masa sekarang kedua2 planet ini makin berjauhan antara satu sama lain tetapi planet Zuhrah kelihatan semakin terang dan lebih tinggi kedudukannya manakala planet Utarid makin malap dan rendah. Melihat planet Utarid merupakan sesuatu yang amat mengujakan. Ini kerana planet ini amat sukar untuk dilihat kerana ketinggian maksimun planet ini dari garis ufuk tidak melebihi 28 darjah. Jadi kebanyakan waktu planet ini sentiasa dilindungi oleh awan yang tebal.

Waktu sekarang, kedudukan planet ini masih lagi boleh dilihat jika kita mengetahui dimana kedudukannnya. Jika mengalami kesukaran, gunakan sahaja binokular. Jika kita mempunyai teleskop berkomputer, sudah tentu pencariannya amat senang.

Bukan semua manusia di bumi boleh melihat planet Utarid. Malah sesetengah ahli astronomi professional ada yang tidak pernah melihat planet ini seumur hidup. Malah Coppernicus, seorang ahli astronomi professional yang telah mengira dengan tepat kedudukan matahari dan peredaran planet2 lain tidak pernah melihat planet ini. Oleh itu, gunakan masa beberapa hari ini untuk melihat planet yang dikenali sebagai planet elusif.

Tentu sekali anda akan teruja bila melihatnya.

Salam,

Dr Rowi

No comments: