Welcome to Dr. Mahamarowi Omar official blog.

Wednesday, December 15, 2010

Meteor Geminid

       Cuaca di Kota Bharu malam ini amat baik sekali. saya dan rakan-rakan telah mengambil keputusan untuk ke Balai Cerap Mini Dr Rowi untuk mencuba sekali lagi Kamera 20D saya. sementara kami mencuba untuk merakamkan imej melalui Teleskop kami juga telah  mengintip untuk melihat hujan METEOR GEMINID walaupun waktu kemuncaknya telah berlalu.Alhamdulillah kami sempat melihat lebih dari 10 buah METEOR. kami begitu teruja,kawan-kawan saya begitu gembira dan ini merupakan satu pengalaman yang pertama bagi mereka.

       Berikut adalah dua imej yang sempat dirakamkan melalui Teleskop Pantex 100 f/4dengan menggunakan camera 20D sebelum awan tebal menyelubungi langit dan hujan mulai turun dan Balai Cerap Mini terpaksa ditutup.
    
Bintang Pleaides diambil dengan dedahan masa 3minit


 Gambar Bulan diambil menggunakan ISO 800.

         Ini merukan pengalaman yang tidak akan kami lupakan sampai bila-bila kerana saya bukan sahaja gembira kerana camera saya sekali lagi digunakan untuk mengambil gambar tetapi juga gembira melihat sahabat-sahabat saya iaitu Nur Maizatul Akma,Bintul Huda,dan Nur Ain seronok dan terlalu teruja menjejak meteor sehinggakan riuh Balai Cerap ini dengan suara-suara kami...

created by: Mohamad Shahzree Shafiq

1 comment:

Ahmad Ashraf said...

Se akan-akan pencemaran cahay makin raksaksa.