Welcome to Dr. Mahamarowi Omar official blog.

Friday, October 22, 2010

Menjejak Komet Hartley




Sudah enam bulan cuaca di Kota Bharu berawan pada malam hari. Mengakibatkan aktiviti mencerap di Balai Cerap Dr. Rowi tergendala beberapa waktu.

Peristiwa-peristiwa seperti opposisi planet jupiter dan kehadiran komet hartley langsung tidak memberikan kami peluang untuk menjejaknya. Kebetulan juga pada 2-3 bulan ini Dr. Rowi selalu bertugas di luar negeri. Paling terbaru, Dr. Rowi baru pulang dari Bangladesh.

Komet Hartley 103P adalah komet yang berkala (periodic comet) mempunyai orbit keliling selama 6.46 tahun. Komet Hartley telah dijumpai oleh Malcolm Hartley pada 1986 di Schmidt Telescope Unit, Siding Spring, Australia.

Untuk hari ini, Hartley 103P akan kelihatan berada dalam buruj Auriga dan akan meniggalkan buruj tidak berapa lama lagi.

Untuk kali ini Dr. Rowi akan menggunakan kamera DSLR yang baru, Canon EOS 60D yang baru sahaja dibeli beberapa hari.Sementara menunggu untuk mendapatkan gambar komet Hartley 103P, Dr. Rowi telah mengambil gambar Pleiades.

Imej diatas diambil dengan menggunakan kamera canon 60D dengan dedahan selama 20 saat sahaja melalui teleskop Pentax f4. Walaupun agak pendek masa dedahanya tapi sudah menampakan nebula sekeliling bintang-bintang Pleiades ini. Nampaknya kamera ini boleh digunakan untuk astrofotografi

Aktiviti untuk 21 Oktober 2010 tertangguh kerana kehadiran awan yang tebal hingga subuh.

Alhamdulillah, pada 22 Oktober 2010, langit amat cantik, kelihatan bintang bercahaya terang.

Peluang ini diambil oleh kami untuk mengambil gambar Hartley 103P.
Berikut adalah gambar2 komet yang telah diambil.

Di ambil menggunakan Canin EOS 50D, dedahan selama 30saat, ISO 400 menggunakan PENTAX.

Diambil menggunakan kamera CCD SBIG dipandu ke atas teleskop APM APO.
Dedahan selama 1 minit.

Untuk maklumak para pembaca, bintang yang hampir dengan komet ialah Epsilson Auriga.





No comments: