Welcome to Dr. Mahamarowi Omar official blog.

Thursday, November 3, 2011

Matahari bergolak pada 2/11/11

Cuaca di KB pada 2/11/11 tiba2 menjadi cerah dengan langit yang bersih kebiruan setelah 5-6 hari  Matahari dilindungi awan tebal dan hujan yang tidak berhenti sepanjang hari. Kita sempat mengintai Matahari sebelum bertolak ke pejabat dengan teleskop Coronado. Kelihatan 2-3 loops julakan api yang besar berlaku pada sebelah timur  Matahari....mengikut pakar Matahari ia tidak meberi kesan kepada Bumi kerana semerak ini tidak berhadapan secara tepat dengan Bumi....Syukur.


Salam Dari Balai Cerap Mini Dr. Rowi

4 comments:

Anonymous said...

Salam Dr. Rowi. Saya merupakan seorang peminat astronomi sejak kecil lagi. Menghafal kesemua planet dlm sistem suria tanpa di paksa sesiapa ketika masih di sekolah rendah dan pernah bercita2 utk menjadi astronomer. Namun itu cerita lama :).
Saya skrg berada di KB, rumah mertua. Berjumpa dgn blog Dr. melalui link dpd blog dibawah ketika menerangkan tentang sistem suria, matahari, bulan, planet2 dan galaxy kpd anak2 buah.

astronomi-falak.blogspot.com/

Kami akan bertolak balik ke KL pada hari Ahad, mungkin kalau Dr. free kita boleh berjumpa bertukar2 pendapat. Minat sejak kecil ini timbul kembali setelah membaca beberapa blog rakyat tempatan mengenai astronomi :)

Dr. Rowi said...

Kalau ada masa jemputlah ke rumah kita. Boleh kita tunjukan Balai Cerap Mini saya di KB.
Harap kita dapat berjumpa

Anonymous said...

InsyaAllah.Terima kasih Dr. Rowi atas jemputan. Saya telah selamat tiba di KL. Mungkin di lain hari. Boleh saya tahu alamat Balai Cerap Mini Dr?

Dr. Rowi said...

Lot 1400 Taman Tarbiah,
Guchil bayam,
KB 0199266619